SEO & SEM

Det är en sak att ha en snygg och välfungerande webbplats men hur välfungerande är den om man inte får några besökare? Och blir man egentligen hittad på webben? Vi reder ut begreppen!

SEO / SEM

SEO står för Search Engine Optimization och betyder på svenska sökmotoroptimering medan SEM står för Search Engine Marketing och betyder Sökmotormarknadsföring.

SEO - Sökmotoroptimering

SEO står för Search Engine Optimization och betyder på svenska sökmotoroptimering. Detta arbete gör man alltså för att optimera sin hemsida för att ge bra resultat i sökmotorer som Google.

Google har en mängd algoritmer som bedömer en webbplats relevans och kvalitet, och som ”förstår” vad den handlar om. Utifrån denna bedömning visas webbplatsen i sökresultatet, och Google ser ju som sin uppgift att visa innehåll som bedöms som användbart för användaren/den som söker.

För att Google ska förstå vad webbplatsen handlar om, vilket problem den kan lösa för besökaren, är det alltså viktigt att ”berätta” detta för Google på olika sätt. Det är detta som SEO, sökmotoroptimering, går ut på. Det handlar om att tillmötesgå Googles algoritmer så väl som möjligt, t ex när det gäller sidtitlar, url:er, metabeskrivningar, bilders namn/titlar, sökord i text och rubriker. Men även sidans hastighet och mobilanpassning tas med i Googles rankning.

SEM - Sökmotorannonsering

Google Ads är ett verktyg för internetmarknadsföring för ditt företag. Dessa annonser är de som syns överst i sökresultatet hos Google, de träffar som är märkta ”annons”.

Att skapa ett konto är gratis, men att börja annonsera kostar pengar. Det som är bra är dock att du själv väljer hur mycket annonseringen får kosta, genom att du sätter en budget per dag. Du kan alltså annonsera för 10 kr/dag eller 10.000 kr/dag, det väljer du själv. Inne i Adwords-verktyget lägger du upp kampanjer, annonsgrupper, annonser och hanterar sökord.

Vi samarbetar med en av Sveriges bästa på SEM. Jonnie Hiltula är specialist på sökmotormarknadsföring, Google-certifierad i Analytics och Ads. Han arbetar branschoberoende med fokus på lönsamhet i digitala kampanjer, driver trafik som konverterar både inom betald och organisk sökning.

Det är inte heller någon  nackdel att han är väldigt trevlig och snabb i kommunikationen med sina kunder.

Behöver ni hjälp med sökmotoroptimering eller annonsering på Google?

Google My Business

Google MyBusiness är ett fantastiskt sätt att visa sin verksamhet på ett lokalt plan. När någon googlar efter en tjänst i ditt närområde dyker ditt företag upp antingen till höger om de översta sökresultaten eller på kartan bland  andra i samma branch.

Att sätta upp sitt Google MyBusiness-konto är enkelt och kan göra stor skillnad i hur lätt dina kunder hittar dig. Förutom de vanliga (organiska) sökresultaten och de sponsrade resultaten (Google Ads) så finns också träffarna för Google MyBusiness.

Du börjar med att ”lägga beslag” på din verksamhet genom att verifiera att det är du som äger företaget och att du finns på en viss adress. Google skickar ut en auktouriseringskod som du använder för att kunna sätta igång.

Efter detta fyller du på med information om ditt företag. Besöksadress, öppettider, bilder och video, länk till din hemsida plus mycket mer. Dessutom har Google MyBusiness en inläggsfunktion som fungerar ungefär som att göra en statusuppdatering på Facebook men är mer inriktad på att du kan göra erbjudanden till dina kunder, men även tillfälligt visa upp ett färdigt projekt eller publicera en nyhet om ditt företag.

Google Analytics

Google Analytics är Googles egna verktyg för att analysera trafiken till webbplatser.

Du kan skapa ett konto på Google Analytics (det är gratis) och koppla din hemsida (eller alla dina hemsidor) till det kontot för att spåra trafiken dit. I Analytics kan du följa antalet besökare till sajten, var de kommer ifrån och var de lämnar sidan, hur länge de är inne och mycket, mycket mer.

Om du inte redan satt upp Google Analytics för att hålla koll på ditt företags hemsidestatistik – gör det nu direkt!

Eller vill du ha hjälp att göra det?