Kommunicera framgångsrikt på din hemsida – 10 saker att tänka på

Hur ska man lyckas kommunicera tydligt, lockande och engagerande på sitt företags hemsida? Det kan vara svårt att se sin sajt med en utomståendes ögon, och veta vilket intryck hemsidan skapar. Att hålla “rätt” ton i tilltalet och informera tydligt men inte överflödigt kan också vara svårt. Dessutom kan olika besökare ha olika behov och referenser, som också påverkar det intryck de får av ert företag på er hemsida. Här kommer ett gäng tips för hur ni kan lyckas kommunicera bra på företagets hemsida!

Se till besökarens behov

Över-informera inte. Ja, man kan faktiskt berätta för mycket på hemsidan, ge alltför mycket och onödig information. Kanske tänker du att på hemsidan har man en enda chans att dela med dig av allt du kan och gör – men tänk om lite. Tänk på besökarens behov främst och lägg bara till de element och avsnitt som faktiskt är nödvändiga. Viss information kanske är jätteviktig senare i processen, men vad behöver och vill besökaren veta precis just nu? Håll dig till det.

Berätta vilken nytta du kan göra

Se till att nyttan med din tjänst eller produkt är kristallklart kommunicerad. Besökarna har kort tålamod och du kan bara behålla deras uppmärksamhet om de genast kan se hur deras problem kan lösas. Så låt sajten omedelbart visa vad du kan hjälpa till med, vilket problem kan du lösa? Försök beskriva detta i 2-3 korta meningar, på ett sätt som fångar besökarens uppmärksamhet – och placera denna förklaring högt upp på din sajt.

Vilken ton vill ni ha?

Skriv gärna med lite personlighet – visa den företagsidentitet ni visar i andra sammanhang och medier. Ingen tycker det är kul att prata med en okänd person som ger ett blekt, stelt och tråkigt intryck – så varför skulle man tycka att ett företag som ger ett sådant intryck känns lockande att anlita?

Håll det lättsamt. Undvik gärna svåra termer och branschord som den invigde bara blir avskräckt av. Tänk på att termer som är helt självklara för dig kan vara helt obegripliga för dina potentiella kunder.

Upprepa gärna ditt budskap på flera olika sätt. Olika besökare tillgodogör sig olika budskap och formuleringar på olika sätt.

Skapa förtroende

Låt dina tidigare kunder berätta hur bra du är. Potentiella kunder litar på andras rekommendationer och omdömen, så visa gärna positiv feedback från tidigare kunder samt resultaten från tidigare projekt eller affärer. Rent konkret kan du bygga in detta i form av kundcitat, produktrecensioner, betygsättningar eller en portfolio med faktiska exempel på tidigare uppdrag.

Att visa logotyper för kända kunder är ytterligare ett sätt att skapa förtroende och visa hur andra litat på dig och ditt företag.

Använd tydlig design

En av de viktigaste sakerna när företagets hemsida ska byggas om, är att skapa en tydlig och tilltalande webbdesign. Mer konkret betyder det balanserad och lättöverskådlig layout där informationen är enkel att läsa och förstå och där navigeringen är lättbegriplig och intuitiv. Allt detta hjälper besökaren att fokusera på nyttan i det du erbjuder istället för att bli distraherad i onödan. Det är faktiskt så att många hemsidebesökare kommer att koppla samman intrycket av din webbdesign med den föreställda kvaliteten på din produkt eller tjänst – så det är alltså oerhört viktigt att webbdesignen skapar det intryck som du vill i övrigt med företagets identitet, bemötande och kvalitet.

Använd varierande element, och inte bara löpande text och vanliga bilder. Infographics och illustrationer lättar upp och fungerar pedagogiskt, och ikoner skapar tydlig struktur. (På iconfinder.com kan du hämta mängder av kostnadsfria ikoner). Vidare behöver besökaren element som “visar vägen” – se till att man vet var man ska titta, leta och klicka. Knappar och call-to-actions är bra exempel på sådana “vägvisare”.

Och så en viktig sak som lätt glöms bort: även tomrum är viktigt för att skapa en balanserad design. Luft behövs för att man ska kunna andas!

Effektiv färgsättning

Färgval kan vara viktigare än du tror. Olika färger väcker nämligen olika känslor och associationer, såsom lugn, glädje, energi, billigt etc. Så de färger du väljer att använda i din (webb)kommunikation behöver med andra ord synka med ditt företags identitet, målgrupp och bransch. Vilka färger används ofta i din bransch, och vilka används inte utan anses lite “konstiga”? Ett försäkringsbolag som har orange eller rosa som huvudfärg, eller en träningsstudio som “är brun” – det känns kanske lite oväntat?

Vidare – hur kombinerar du färger i företagets grafiska identitet och webbdesign? Hur många färger klarar man av att ta in utan att känna sig överväldigad? Hur passar färgerna ihop, och hur kontrasterar dem för att skapa dynamik? Detta gör mycket för besökarens intryck av din verksamhet.

Användarvänlighet och navigering

Hemsidor som är enkla att förstå och använda har större chans att fånga besökarens intresse och leda till affärer. Användbarheten handlar t ex om att visa information om din produkt eller tjänst på ett tydligt och begripligt sätt, att besökaren slipper leta efter viktiga element, och att kontaktinformationen är enkel att hitta på de ställen den förväntas finnas på.

Testa också flytet i navigeringen. Det kanske verkar logiskt för dig, men att ha en otydlig eller besvärlig väg till “målet” kan göra att du förlorar potentiella kunder. Hur många klick behövs för att hitta lösningen på vanliga “problem” besökarna kan komma med, och hur tydliga är namnen på navigeringselementen? Förstår besökaren var den ska klicka för att snabbt hitta rätt?

Call to action – uppmaning att gå till handling

Vad vill du att besökaren ska göra på din webbplats? Vad är syftet med den specifika webbsidan, vad är ditt mål med användarens besök? Se till att tydligt uppmana till handling, och handlingen bör ju vara att kontakta ditt företag på ett eller annat vis. Kamratliga förslag som “Hör av dig!” visar att företaget är intresserade av att skapa en relation till besökaren/kunden. Det bör dock vara uppmaningar på lämplig nivå, i relation till den nivå av engagemang som besökaren känner. Vid ett första besök på sajten är man kanske benägen att klicka på en “Hör av dig!”-knapp eller att prenumerera på ert nyhetsbrev, men att göra en intresseanmälan eller ett definitivt köp kanske kan dröja till nästa besök.

Mobilanpassad hemsida

Statistik visar att surfandet från mobiler i många branscher gått om surfandet i webbläsare på dator. Försök ta del av statistiken för din egen sajt; hur stor andel surfar från vilka enheter? Hur blir upplevelsen för den besökare som går in på er sajt via mobilen? Eller via surfplatta? Om du idag har en icke mobilanpassad hemsida (eller hemsida med s k responsiv design) är det i ärlighetens namn hög tid att göra något åt det. Du förlorar antagligen besökare varje dag pga detta, och dessutom “straffar” Google hemsidor som inte är mobilanpassade.

Bra bilder är A och O

Det är ett nött uttryck, men en bild säger mer än tusen ord. Använd professionella bilder med sammanhängande färgton, och med motiv som förstärker det budskap du vill föra fram i text. Många tar egna bilder och tänker att det duger – men när de ser resultatet med genomtänkta bilder av god kvalitet så inser de också vilken enorm skillnad det kan göra. Så var inte snål med detta, det förlorar du på!

Se förresten till att bara använda bilder du har rätt att använda – lägg inte upp bilder som du inte har rättigheterna till.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar