Digital marknadsföring

Att marknadsföra sig på nätet kan kännas klurigt och svårt att överblicka men det behöver inte vara så svårt. Läs lite här om hur du kan göra och om vanliga misstag.

Digital marknadsföring

Få igång er försäljning med digital marknadsföring. Här får ni en rad matnyttiga tips om hur ni gör.

En bra hemsida

Vad är en bra hemsida egentligen? Den kan såklart se ut på massor av olika sätt men ändå vara bra. Här får du några bra punkter att tänka på när du påbörjar planerandet av sin nya webbplats.

  • Mycket tydligt vilken nytta företaget kan ge besökaren
  • Tydlig navigering
  • Kontaktinformation (där man förväntar sig hitta den)
  • Förtroendeskapare (kundcitat, recensioner, tidigare kunder, utmärkelser, certifikat etc)
  • God överblick (ögat gillar olika former för att snabbt skapa överblick)
  • Call-to-action – Se till att det är enkelt för sina kunder att kontakta dig eller komma till avslut i köpet genom uppmaningar till kontakt eller köp.
  • Bra bilder! Och gärna video. Det är vanligt att man kompromissar med bilder. De bör vara proffsiga, av god kvalitet, relevanta och i sammanhängande stil.
  • God design som ger ett proffsigt intryck. Ej hemmasnickrat, spretigt, inkonsekvent, förlåldrat eller sterilt.
  • Genomtänkt tilltal – ton i text är superviktigt. Tänk att du inte bara ska skapa information, utan relation.

Att bli hittad och få besökare

Att ha en bra hemsida behöver tyvärr inte betyda att någon hittar dit. Ni måste också se till att bli hittade!

Det här åstadkommer man med hjälp av några olika metoder eller verktyg.

  • SEO – Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization Läs mer
  • SEM – Sponsrade annonser är lika med annonsering på Google
  • Google MyBusiness – Är Googles plattform för lokal företagsamhet. Hamna på kartan vid Googlingar. Läs mer
  • Sociala medier – Att vara aktiv i sociala medier med sitt företag betalar sig om man gör det på rätt sätt. Läs mer längre ner på sidan.
  • Annonsering i Sociala medier – T.ex annonser på Facebook och Instagram.

Behöver ni hjälp att bli hittade?

Sociala medier

Vilka sociala medier finns det? Och hur gör man egentligen? I sociala medier gäller det att kommunicera med sina eventuella kunder. Hellre kommunicera och skapa relationer än att sälja direkt.

Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat är några av de vanligaste sociala medierna. Olika åldersgrupper är olika aktiva på de olika plattformarna. Detta kan vara bra att tänka på när ni ska kommunicera med era kunder.

Här får ni tre tips om Sociala medier:

  • Tips 1: Skaffa bara det som du kommer använda. En död profil är värre än ingen alls.
  • Tips 2: Ha lite av en plan och en strategi, så riskerar du inte att det blir hafsigt och ogenomtänkt.
  • Tips 3: Var försiktig med sälj och ren reklam. Sociala medier handlar om relationer, det är ett samtal. Visa personlighet

Vi kan hjälpa er att lägga upp en strategi och plan för era aktiviteter på era sociala medier. Antingen bidrar vi med en mall och plan för detta och/eller så hjälper vi er även att ta fram innehåll. Det blir alltid bäst om vi samarbetar!

Annonsering i sociala medier

Det behöver inte vara dyrt att göra reklam och att annonsera i sociala medier. En bra sak är att ni kan rikta annonserna precis mot er målgrupp och mot ett visst geografiskt område.

Att annonsera på t ex Facebook- och Instagram är så pass billigt att du absolut kan göra ett försök utan att bli ruinerad om du har en begränsad budget för marknadsföring. Det är bra att visa personlighet även i annonseringen, men här behöver du inte vara lika rädd för att sälja och göra reklam.