“Webb-ordlista för dummies” – få svar på det du inte vågar fråga!

Den digitala världen kryllar av en massa termer, inte sällan på engelska, som många undrar vad de betyder. Och när folk slänger sig med dessa som att det är självklart att man förstår – då kan det vara jobbigt att våga fråga! Här förklarar vi en hel drös med “internet-ord” i vår Ordlista för webb-dummies.

PS. Har du fler begrepp som du undrar vad de betyder, eller vill du veta lite mer om vad de innebär? Lämna en kommentar nedan, eller skicka ett mejl, så ger vi dig svar!

WordPress

WordPress är ett så kallat CMS (Content Management System), på svenska kan det översättas till webbpubliceringssystem eller kanske mer ordagrant innehållshanteringssystem. En hemsida kan alltså byggas upp med WordPress som “ram” eller som en grund av filer. När WordPress är installerat på ens webbplats så kan man börja använda det som verktyg för att bygga upp en hemsida. Man kan lägga på designteman och extra funktioner, s k plugins, eller helt enkelt börja blogga på en gång och låta hemsidan ha WordPress egna grundutseende. WordPress är gratis att ladda hem och installera på sin hemsida, det gör man här. Designteman och plugins kan dels vara gratis, men det finns också många som kostar en slant. Om man inte har en egen domän och webbhotell så kan man skapa sin egen WordPressblogg här på wordpress.com.

Blogg

En blogg kan användas för att lägga upp en sorts “dagbok”, en artikelbank, eller en hel nyhetssajt. Varje blogginlägg är en egen webbsida med en egen webbadress. Men blogginläggen kan också samlas i ett flöde och visas många på samma webbsida. Inläggen kan kategoriseras på olika sätt, visas i datumordning, man kan söka bland dem eller sortera dem efter skribent. Man skulle kunna säga att en blogg är en grund för hur webbinnehåll kategoriseras och katalogiseras, sen är det upp till var och en att utnyttja de möjligheterna som man vill.

CMS

CMS betyder Content Management System, på svenska kan det översättas till webbpubliceringssystem eller kanske mer ordagrant innehållshanteringssystem. CMS:et är en grund, ett sorts ramverk, att bygga sin hemsida på. CMS:et består konkret av ett gäng filer som “pratar” med en databas som man kopplar filerna till. I databasen lagras datan och filerna hanterar hur denna data presenteras på webbsidan.

Några exempel på CMS är WordPress, Joomla, Drupal, Magento (e-handel), Shopify (e-handel), EpiServer (ej gratis) och OpenCart (e-handel). Det överlägset vanligaste CMS:et är WordPress.

Short code

Vad är en short code? I WordPress är detta ett uttryck man relativt ofta kan se. I många teman eller plugins finns förberedda short codes för att på ett enkelt sätt visa särskilt innehåll eller använda funktioner.

Vi kan ta ett exempel: vi har laddat hem ett plugin för att hantera formulär. I pluginets inställningar skapar vi ett formulär och sparar det. Då skapas i det här fallet en särskild short code som vi kopierar. Denna lilla kodsnutt skulle kunna se ut ungefär så här: [contact-form-7 404 "Not Found"]. Denna klistrar vi in där vi vill att den ska synas, t ex på en sida, i ett blogginlägg eller i en widget area.

Plugin/tillägg

Ett plugin, eller på svenska tillägg, är just ett tillägg till WordPress funktionalitet. Ett plugin kan göra i stort sett vad som helst, och vem som helst kan också bygga ett plugin (genom att programmera). På wordpress.org finns över 45.000 plugins att ladda hem och installera på sin sajt. Vissa är stora och tillsätter stora funktioner, medan andra är små skript som löser något mindre problem.

Här får du tips om 10 plugins som vi på Bravos ofta använder

Domän

En domän, domänadress eller domännamn är hemsidans grundadress, t ex som att den här sajten ligger på www.bravowebb.se. Domännamnet är “bravowebb.se” och alla sidor på sajten börjar med den adressen.

Egentligen finns hemsidan på en server med ett IP-nummer, ungefär som att ditt hus finns på en plats som kan beskrivas med sifferkoordinater. Men för att slippa lägga krångliga nummer på minnet så används domännamnet som en sorts adressetikett för webbplatsen. På samma vis som vi har gatuadresser istället för att komma ihåg gps-koordinater!

Ett domännamn köper man hos sitt webbhotell eller hos leverantörer av domännamn, och de brukar i Sverige kosta kring en hundralapp per år.

Webbhotell

För att kunna lägga upp något innehåll på ditt domännamn behöver du ett utrymme på webben, ett serverutrymme där hemsidans filer lagras. Via webbhotellet får du även e-postadresser och andra funktioner, och de bättre webbhotellen brukar vara väldigt duktiga på att hjälpa till med support när man behöver det. De allra billigaste kostar inte många kronor per månad, men då får man vad man betalar för. Jag rekommenderar å det varmaste att betala åtminstone 75-100 kr i månaden, för att få en säkrare webbhotellstjänst med bra support. Bravo använder oftast Binero och FS Data.

Tema/Wordpress-tema

Ett WordPress-tema är en design, eller en “kostym” som man klär sin hemsida i. Vissa teman är enkla och ger dig helt enkelt ett visst bestämt utseende på sajten. Andra är mycket mer omfattande och komplexa, och ger mängder av valmöjligheter även när det gäller funktioner. Det finns många teman som du själv kan använda utan att kunna programmera något alls, där man ställer in design och layout i temats kontrollpanel.

Teman hittar du genom att googla eller genom att söka på WordPress.org.

Hashtag

En hashtag används i sociala medier, främst på Twitter och Instagram och den ser ut såhär: #

Hashtagen är ett sätt att märka sitt innehåll, att sätta en etikett på det. Om du lägger upp ett tårtrecept så kan du märka det med t ex #tårta #gräddtårta #efterrätt #jordgubbar eller andra sökord som passar ditt inlägg. Dessa taggar blir då klickbara, så när dina följare klickar på t ex #gräddtårta så hamnar de på flödet för den hashtagen. Där finns alla bilder som taggats med samma hashtag, som alltså är relaterade till gräddtårtor. En hashtag är alltså ett sätt att samla bilder eller tweets kring samma ämne, så att en intresserad följare/läsare kan hitta innehåll och diskussioner kring det.

Instagram

Instagram är ett socialt media som kretsar kring bilder. Man registrerar sig för att skapa sitt konto, och kan sedan lägga upp egna bilder med korta bildtexter. Andra användare kan följa dig och får då upp dina bilder i sitt flöde, dessa kan de gilla eller lämna kommentarer på.

Google Analytics

Google Analytics är Googles egna verktyg för att analysera trafiken till webbplatser. Du kan skapa ett konto på Google Analytics (det är gratis) och koppla din hemsida (eller alla dina hemsidor) till det kontot för att spåra trafiken dit. I Analytics kan du följa antalet besökare till sajten, var de kommer ifrån och var de lämnar sidan, hur länge de är inne och mycket, mycket mer.

Om du inte redan satt upp Google Analytics för att hålla koll på ditt företags hemsidestatistik – gör det nu direkt!

Google Adwords

Google Adwords är ett verktyg för internetmarknadsföring för ditt företag. Dessa annonser är de som syns överst i sökresultatet hos Google, de träffar som är märkta “annons”.

Att skapa ett konto är gratis, men att börja annonsera kostar pengar. Det som är bra är dock att du själv väljer hur mycket annonseringen får kosta, genom att du sätter en budget per dag. Du kan alltså annonsera för 10 kr/dag eller 10.000 kr/dag, det väljer du själv. Inne i Adwords-verktyget lägger du upp kampanjer, annonsgrupper, annonser och hanterar sökord.

SEO

SEO står för Search Engine Optimization och betyder på svenska sökmotoroptimering. Detta arbete gör man alltså för att optimera sin hemsida för att ge bra resultat i sökmotorer som Google. Google har en mängd algoritmer som bedömer en webbplats relevans och kvalitet, och som “förstår” vad den handlar om. Utifrån denna bedömning visas webbplatsen i sökresultatet, och Google ser ju som sin uppgift att visa innehåll som bedöms som användbart för användaren/den som söker.

För att Google ska förstå vad webbplatsen handlar om, vilket problem den kan lösa för besökaren, är det alltså viktigt att “berätta” detta för Google på olika sätt. Det är detta som SEO, sökmotoroptimering, går ut på. Det handlar om att tillmötesgå Googles algoritmer så väl som möjligt, t ex när det gäller sidtitlar, url:er, metabeskrivningar, bilders namn/titlar, sökord i text och rubriker. Men även sidans hastighet och mobilanpassning tas med i Googles rankning.

Sökmotoroptimering

Se ovan, SEO.

Content marketing/innehållsmarknadsföring

Content marketing heter på svenska innehållsmarknadsföring och betraktas som ett sätt att marknadsföra sitt företag, ett sätt som nuförtiden nämns mycket ofta. Det handlar om att med en genomtänkt strategi kommunicera med sin målgrupp, med ett redaktionellt tilltal som utgår från mottagaren och inte från avsändaren. Budskapet och val av kanal utgår från målgruppen och dess behov, och inte enbart från det som företaget vill visa upp eller skylta med.

Man brukar säga att innehållsmarknadsföring ska 1) fokusera på innehåll som mottagaren är intresserad av; 2) publiceras i en kanal där mottagaren är; 3) formuleras på ett sätt som mottagaren kan ta till sig; och 4) vid en tidpunkt som passar mottagaren.

Mobilanpassad/Mobilanpassning

Att en hemsida är mobilanpassad innebär att dess design/layout anpassas beroende på vilken enhet besökaren använder. En sajt kanske ser ut på ett vis på en datorskärm, men layouten ser ut på ett annat sätt på en mobiltelefon. Tänk dig t ex att du surfar på en dator och webbsidan har ett avsnitt där tre textkolumner ligger bredvid varandra. Om det skulle se ut på samma vis när du surfar på telefonen, så skulle du behöva zooma in för att kunna läsa texten. Det är istället mer lämpligt att de tre kolumnerna “bryts upp” och lägger sig under varandra, i en kolumn. Detta är principen för responsiv design: användbarhet för besökaren.

Responsiv design

Se ovan, mobilanpassning.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar