Hur bra är ert företags hemsida? Stäm av mot Bravos checklista!

Hur bra är er hemsida egentligen? Tycker du själv att den är toppen, men har hört motsatsen från andra? Ser du inga brister på webbplatsen, trots att du har få besökare eller få besökare som faktiskt hör av sig? Då kanske du blivit hemmablind..! Eller tycker du kanske att hemsidan måste förbättras, men har svårt att konkretisera vad som kan bli bättre? Då hoppas jag att denna checklista ska vara en hjälp.


1) Förstår besökaren direkt?

Försök att verkligen se på din sajt med en utomståendes ögon, en besökare som aldrig varit på din hemsida förut och som inte känner till ert företag alls. Förstår besökaren var hen hamnat? Förstår besökaren vad detta handlar om, vad ni gör och vilken bransch ni tillhör? Kan besökaren genast få rätt känsla av företaget, vilka värden ni står för och vilken ”ton” ni har?

2) Överblick, och flera vägar till samma mål

Kan besökaren på endast ett par sekunder få en överblick över sidan? Fungerar designen och innehållet så att besökarens blick kan ”scanna av” sidan och hitta sin väg? Och om olika besökare tolkar saker på olika sätt, eller lockas av olika rubriker/bilder/ämnesord/etc – kan de hitta olika vägar till samma mål?

3) Relevant, användbart (och uppdaterat) innehåll

Detta är viktigt! Dina texter och budskap måste vara relevanta för besökaren. Olika innehåll kan vara olika relevant för olika besökare, tänk på det och på att besökare med olika behov och problem söker olika innehåll. Hur kan olika typer av besökare uppleva ditt webbinnehåll som relevant för just dem? Och hur kan du se till att de olika användargrupperna tycker att webbplatsen är användbar och informativ?

Textinnehållet ska vara tillräckligt långt för att vara informativt och tydligt, men inte onödigt långt så att besökaren inte orkar läsa. Ta med så mycket information som är nödvändig för att besökare ska förstå nyttan med din produkt eller tjänst, och gärna så mycket att hen verkligen förstår hur tjänsten går till eller hur produkten fungerar. Besökare som ska ta ett köpbeslut på nätet vill ofta ha mycket detaljer direkt, de vill förstå på en gång. Om din sajt inte svarar på deras frågor, eller verkar kunna lösa deras problem eller uppgift, så kommer de inte ha tålamod att höra av sig med sina frågor – de går istället till någon annan.

Innehåller din sajt bara den allra viktigaste informationen? Bjussa på något lärorikt som t ex guider, tipsbank eller blogginlägg. Eller skapa en FAQ/Vanliga frågor där kunderna kan få hjälp. Instruerande videos är perfekt för vissa produkter och tjänster, och manualer eller recensioner kan vara mycket användbart för både befintliga och nya kunder. Fundera över vad du skulle kunna göra för att skapa mer och bättre innehåll!

Behöver jag ens tillägga att informationen måste vara uppdaterad..? Ta för vana att se över webbplatsens innehåll med jämna mellanrum, för att upptäcka eventuella felaktigheter eller gammal information.

4) Är du trovärdig?

Att bygga trovärdighet är ofta en svaghet på företagshemsidor. Tänk på hur du själv resonerar på ett företags hemsida som du inte känner till sedan tidigare: du behöver känna att du litar på företaget innan du köper deras produkt/tjänst eller innan du känner något intresse av att höra av dig till företaget. Förtroendet byggs dels genom bra och informativt innehåll, samt korrekta och välskrivna texter med rätt ”ton” i. Några andra saker som hjälper till att bygga förtroende kan vara:

  • Kundomdömen
  • Recensioner
  • Portfolio över tidigare uppdrag
  • Loggor för kända, befintliga kunder
  • Tydliga och fullständiga kontaktuppgifter till företaget
  • Garantier som t ex pengar tillbaka eller öppet köp
  • Tydliga köpvillkor
  • CV/meritlista över tidigare uppdrag/kunder
  • Artiklar eller annan media där du/företaget synts
  • Information och gärna bild på företagets medarbetare
  • Priser eller utmärkelser
  • Organisationer, välgörenhet eller intressanta projekt som företaget är med i

 

5) Håller bilderna hög kvalitet?

En hemsidas bilder är otroligt viktiga. Se till att ha professionella bilder (du behöver kanske inte så många!) som verkligen speglar din verksamhet – det kommer löna sig. Amatörfoton, privata bilder eller bilder av halvdålig kvalitet – det förstör hela intrycket.

6) Finns det tydliga kontakt- och interaktionsvägar?

Är kontaktuppgifter supertydliga och hittar man dem på de ställen på sajten som man förväntar sig? Sådana ställen är vanligtvis på en webbsida som heter Kontakt, och i varje webbsidas sidfot.

Vill ni finnas med i sociala medier? Finns ni redan där? Är ni i så fall aktiva, så att ni upplevs som närvarande? Vilken ton håller ni? Akta er för att vara för ”säljiga” i sociala medier, bjussa på bra information och nyheter istället – och interagera med era kunder!

iphone-410324_640

7) Call-to-action = uppmaningar att agera

Är det tydligt på hemsidan vad du vill att besökaren ska göra när de är på sajten? Vill du att besökarna ska ringa dig, eller klicka sig in på en särskild sida med mer detaljerad information, eller fylla i en offertförfrågan? Se till att en uppmaning till denna handling, en s k call-to-action, finns tydligt inbyggd på de sidor där den är relevant! Tänk också på att långt ifrån alla besökare kommer in på din sajt via startsidan.

8) Samlar du in dina besökare?

Ser du till att ”samla in” dina besökare? Tänk på att väldigt få besökare är villiga att köpa något av dig redan vid sitt första besök. Därför är det viktigt att försöka samla in kontaktuppgifter genom att t ex ge bort en värdefull artikel, rapport, guide, ett bra erbjudande eller en gratis provprodukt. Du kan också försöka samla på besökarnas uppgifter genom anmälan till ditt nyhetsbrev, ställ-en-fråga-funktion, få följare i dina sociala medier, eller anmälan till lockande event etc.

9) Glöm inte statistiken!

google-analytics-1142957_640

Har du satt upp statistik/mätning på hemsidan? Om inte, gör det idag. Hur ska du annars veta om företags hemsida faktiskt funkar eller inte? Statistik kan du få antingen genom att koppla din hemsida till Google Analytics (vilket är gratis) eller genom många av de vanliga webbhotellens egna funktioner.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar